stockholm 26-30 maj

Åkte upp till Stockholm med Anki den 26 maj. Tog 07.00-tåget upp. Man var ganska mör efter denna tuffa tjejhelg. Eftersom jag redan hade bokat en plats i tyst vagn och Anki bokade senare så blev det att vi satt i Café-vagnen och pratade hela resan upp. Nog första gången som jag började må illa. Känns som Café-vagnen gungar lite mer faktiskt. Anki träffade på sin chef där, som veckopendlar just nu.

Resan upp gick bra och jag fortsatte färden till Waxholm för att hälsa på mamma.
Jobbade sen med Taktil massage på eftermiddagen och kom hem på kvällen till Pernilla o Klas.

Äntligen fick jag träffa Nils o Lilly. Det var 3 veckor sen sist. Barnen vaknade tidigt och det tog en lång stund innan Nils vågade gosa med mig. Nils var ledig från dagis, men tyvärr blev Lilly sjuk. Men vi hann med att bada, Nils o jag, på Huddingebadet. Så himla roligt att se Nils vara som en fisk i vattnet. Vi badade nog 1,5 timme utan problem. Tillslut började vi frysa och gick upp, Vi skulle hem o passa Lilly, då Klas skulle iväg.

Tyvärr blev dom båda sjuka så det har varit en sjukstuga till o från, hela veckan. Så trist. Och vädret blev kallt o jäkligt. Var ju så varmt när vi kom upp. Riktigt väderomslag.

Utflykt till Zeta trädgård

Vi skulle bara åka dit för att köpa lite blommor till altanen. Men det var sjukt mycket folk och vi bara orkade inte stå i kö för att köpa blommor. Blev en utflykt ifrån sjukstugan. För lite Alvedon gör susen :)

och en fikapaus. Supergott, men ont om platser.

Lunchtajm
Blev faktiskt lite skönt på torsdagen, så jag tog ut Lillys stol och vi åt lite yogurt. Lilly helst själv:)

Täby Centrum - fredag

Jag hade kundmöte och Nils följde med mig. Bara för att få göra nåt annat. Regn o rusk idag. Men vad gör det när man sen kan gå in till BR Leksaksaffär. Här gick vi omkring under 1 timme och provade på lite saker. Byggde med lego, spelade fotbollsspel m m.

Sen gick vi till Hemköp som hade öppningserbjudanden. Uffe som byggt om butiken eller varit projektledare som det kanske heter. Och Emilie som fått en tjänst på grönsaksavdelningen. Så vi hälsade på där en kortis innan vi åkte hem igen.

Jag flög hem sen på kvällen. Gick hur smidigt som helst, då jag fick skjuts ner av Pernilla o barnen till Liljeholmen. Tog Arlanda bussen därifrån och flög på ca 40 min ner till Landvetter, där Roffe hämtade upp mig.

Idag har jag fått barnens förkylning - suck!
Men det har varit mysiga dagar ändå med alla där uppe

Ses snart igen!

tjejhelg 23-25 maj

Tjejhelg i Alingsås

Fick besök av Anki, som kom med tåg fr Stockholm och Ewa o Lena som bilade från Skåne. Närmare bestämt från Tomelilla o Lund.
Vilken härlig tjejhelg vi fick!

Vi kunde sitta ute längde i skön sommarvärme. Grillade gott och hade så mycket att prata om.

Lördag

Började med frukost ute och vi bara njöt av allt.
Lånade ihop lite cyklar så jag kunde visa runt lite av Alingsås.
Vi började med att cykla igenom stan mot torget. Att cykla en lördag är lite svårt då det är så mycket folk. Vi stannade till vid Storken och gick in till en hälsokostbutik Life för att köpa öronljus. Kostade ca 280 kr för 3 par. Något vi ska testa senare idag,

Vi fortsatte sen mot Gärdsken utmed kanalen. Så himla vackert med alla vackra blommor i trädgårdarna.
Stannade till hos Winstons nya Catering-ställe, Petite Catering, vid fotbollsplanen. Fick se lilla Iris för första gången. Annas och Winstons dotter på ca 3 månader. Så gullig.

Fortsatte sen mot Anna & Les som var ute och fixade i trädgården. Hälsade även på Alma.
Tog sen ett dopp vid Tarzan-badet. Lena var fotograf denna gång, av nån märklig anledning:)
Helt underbart! Ca 20 grader, att man kunde ligga i utan problem.

Fortsatte sen till Båtklubben, som jag fick veta av Leslie, att det var försäljning av bl a stekt strömming. Men tyvärr kom vi lite försent. Visade fam Guzman's båt ”Troll” som tyvärr hade fått motorproblem. Så det blev ingen åktur denna gång, som jag hade planerat in. Men det blev lite snack med båtgubbarna på klubben. Jag känner mig hemma där faktiskt. Kul.

Cyklade vidare utmed Mjörn och upp mot Nolhaga slottspark. Det var premiärdag för Ulrik Lindelövs (vår hyresvärd). Ett ställe som han ska arrendera – Nolhaga slott, restaurang och café. Där blev det fika och tilltugg i strålande värme. Jättemysigt att bara sitta och titta ut i slottsparken. Roffe och familjen Guzman kom förbi. Vi kollade runt inne i slottet. Här kan man ha stora fester. Jättefint!

Sen cyklade vi hem för att förbereda oss för lite SPA.

Öronljus

Ewa visade oss hur öronljus fungerar.

Lena blev först, sen fick vi alla prova på. Märklig känsla.

Jag gjorde på Anki sen och så jämförde vi alla hur mycket vax som låg i rören. Det är alltså bivax-rör. Tar ca 15 minuter för ett öra. Anki hade mest ”klumpar” av öronvax. Kanske därför hon har såna problem med lock i örat. Ska sen göra en gång till på Anki i sommar, så kanske problemet är borta. Hoppas på det i alla fall.

Koppning

Koppning är en gammal traditionell läkekonst. Med hjälp av glaskoppor skapas ett undertryck som påverkar bindväven i muskler och underhud. Blodcirkulationen ökar och bidrar till att transportera bort slaggprodukter i bindväven. Koppning ger ökat välbefinnande och används bl a vid muskelspänningar och för att öka blodcirkulationen.

Anki fick vara försökskanin denna gång.

Hon fick en lång behandling av öronljus, massage och koppning.

Ser faktiskt lite äckligt ut. Man ser hur huden sugs in. Man oljar in ryggen lite först. Masserar lite skönt. Sen tänder man en låga inne i koppen en stund och lägger på ryggen. Sen ser man ganska snabbt hur det blir vacuum liksom och huden blir som en bula. Man kan sen flytta runt koppen lite här o där. Häftigt.

Anki fick sån energi efter denna långa behandling att hon var så pratsam natten lång.

Vi åt och drack så mycket gott. Och kunde sitta ute riktigt länge. Det bästa av allt var att Ulrik L hade ett gäng i hans matlagningsstudio, så han kom över med lite efterrätt till oss som vi fick provsmaka. Var inte det gulligt så säg?

Kvällen blev lång med mycket skratt. Underbart.

Söndag

Somnade sent, runt 3-tiden, då Anki var så jäkla snackig. Hon ville aldrig gå å lägga sig. Hahahaha, vilken behanding hon fick tidigare idag - vilken energi! Men vi var tvugna och ställa klockan på 07.00 för att boka tågbiljett. 24-timmar innan kan man boka SJ-biljett. Med trötta ögon så fixade vi samma resa upp som jag hade bokat sen tidigare. Perfekt. Men tror du man fick somna om sen?? Nej, då var det Prio-poängen som hade krånglat, som Anki inte fick med på beställningen som jag gjorde. Tillslut lugnade Anki ner sig och vi kunde somna om en kortis, innan det var dax å gå upp igen för frukost. Tuff helg med tjej-gäng! Men så roligt!

Hade lång och skön frukost ute. Jag fick oxå prova på koppning. Spännande!

Vi strosade runt lite på stan. Tyvärr var alla butiker stängda. Tänkte inte på det, att man ev kanske skulle hunnit med det oxå. Nåväl, vi fortsatte till Nygrens Café. Ett favoritställe. Blev en ”go-fika” ute på innergården. Otrolig värme!

Sen blev det hemfärd för Lena och Ewa runt 15-tiden.

AHK – SM-GULD

Vid 16-tiden hade det samlats enormt mycket folk på torget. Skulle bli en välkomst-fest för AHK-killarna, Alingsås Handbollsklubb som hade tagit SM-GULD. Helt galet mycket folk. Roffe, Anki och jag gick ner till torget för att bara få uppleva stämningen. (Nästan samma känsla som VM-hockey-killarna kom till ”Plattan”:)

Jättehärlig stämning!

Det blev så varmt att Anki o jag cyklade sen ner till Gärdsken, till Sandbadet, för att ta ett dopp - igen.
Satt på en bänk i kvällssol och njöt av allt. Underbart!

TACK för en jättehärlig TJEJHELG!