Flyttat in

Igår flyttade familjen Guzman in!

Morgonstund på Loviks

2:a natten som vi sover över här. Igår vågade jag absolut inte vara här själv. Idag inga problem, märkligt nog. Ljuvlig morgonsol o fågelkvitter. Roffe har sin sista jobbdag idag innan semestern börjat. Härligt!

Kvällssol kommer till denna plats.

Denna bild tog jag i onsdags em. Har ännu inte blivit något dopp i Mjörn. Men snart så😉
Hittade då under min runda både blåbär o kantareller. Mums!!

Målat klart
Anna målade klart igårkväll uppe på övervåningen. Blev så himla fint.
Blir Maya och Almas kryp-in och med extra säng för kompisar.

Kyl o frys

Ny bänkskiva som Roffe fixat.

Färskvatten i den högra tillbringaren men kran på. Jätte fin.
Men vi har nu fått igång vattnet, så nu har vi faktiskt rinnande vatten från egen brunn. Vill dock inte dricka än, då det stått stilla under 5 år. Men det känns riktigt lyxigt att ha rinnande vatten här.

Vårt sovrum

Klädhängare av en träräfsa i vårt sovrum. Tips fr Ernst😉 (eller egentligen fr Lena när hon var här på besök)

Anna o Les sovrum med öppen spis.

Bordet som jag kan ta hur många kort som helst på. Så fint. Bänkar ska göras sen. Virket kommer härifrån ladan. Gubben som bott här innan gjorde Loviks-ekan. Mycket omtalad här.

Skön sitthörna

mini-weekend i prag 3–5 juli

Resa till Prag med mamma

Mamma ville så gärna resa med oss barn, Uffe, Bittan, Lasse och jag. Så vi bokade en mini-weekend till Prag. Första gången vi reste så här tillsammans. Det blev en superlyckad helg!

Vi checkade in och fick en rullstol till mamma. Man får världens service då. Man kommer igen säkerhetskontrollen direkt, med hjälp av assistans, går ombord först, så det är ju toppen. Men först hade vi en gemensam träff med öl och macka innan.

Vi flög från Arlanda 10.30 till Prag, som tog endast 2 timmar. Jag köpte världens dyraste kardemummabullar för att ha ombord. 225kr för 5 st!!! Såg inte priset. Vågade inte lämna tillbaka 😝
Så njuuuuut av varenda tugga!!

Men se där, vem kommer här om inte Simon fr tryckeri VITT
Dom skulle ha svensexa för hans bror. Kul!

När vi landat fick vi rullstol direkt och kom igenom all kontroll och hämtade vårt bagage utan problem. En bokad transfer stod och väntade in med mammas namn, att det bara var direkt transport till hotellet. Men först skulle ju mamma röka lite i denna grymma värme som var.

Kom fram till KK Fenix Hotel efter ca 15 min bilfärd o checkade in till fina rum. Sen gick vi direkt till en lokal hak för att äta lite o ta en go öl i denna värme.

En öl kostar ca 14 sv kronor. Helt galet billigt. Lite svårt att räkna om pengarna. Antingen dela med 3 eller gånger 4 o dra av lite nollor 😉

Sen strosade vi vidare i lagom takt. Jag köpte mig en handväska. Mamma någon sjal o Bittan, ja, har redan glömt. Bröderna tog mera öl. Gott. Vi tog ett glas vin.

Uffe alltid hungrig!

Köpte nåt konstigt o väldigt sött ute på stan. Man grillade o la in lite choklad. Såg mera smarrigt ut än vad det smakade.

Sjuk konstnär som hänger upp en häst i taket.

Middag på takterrass

Fick tips på 5-stjärnig krog vid torget. Hotell U Prince. Skulle bara ta en drink men blev även middag. Super kväll!

Jag tog pilgrimsmussla till förrätt. Gott!!

Besök av Eva o Roger
Ibland bra med "Messenger". Visste att Eva o Roger bilat ner till Prag. Jag skrev att vi satt uppe på terassen o dom sökte  sig dit upp. Festligt. Eva har varit parallell-klasskompis med Bittan o Lasse. Dom hade visst inte träffats på 30 år!! Otroligt!

Vi satte oss sen nere på torget och tog en öl till. Uffe började krokna då o mamma var nog piggast av oss alla. Coolt!!

Lördag
God frukost. Bokade hotell-taxi för en båttur. Trodde det skulle fläkta lite men luften stod stilla. Ca 34 gr!

Här nåt nytt sätt att bli upphissad o sitta vid ett bord, högt uppe, fastspända för att äta middag. Nja, inte så lockande precis.

Pust, vilken värme! Vi gick till ett hotell o bokade taxi för att åka över kanalen till en restaurang vid Karlsbron.

Ännu en 5-stjärnig krog. Men utan Aircond!

Väldans gott! Lasse tokig i Risotto.

Var finns Aircond ?
Vi fick tips att gå till Starbucks. Där finns Aircond. Allt för att inte få solsting. Mötte en som hade en orm runt halsen.

Roliga bilar att hyra men föööör varmt! Ca 37 gr. Blev en Latte på Starbucks - en kortis. Sen ringde vi till hotellet som hämtade upp oss på plats. Vilken service!!

Blev en lien siesta sen för att orka med kvällen.

Middag
Vi träffades efter siestan i baren på hotellet. Där blev vi bjudna av Magnus via Bittan, med lite god dryck! Tack Magnus! Vi bestämde oss för att äta ute på ett lokalt hak. Men slutade som vanligt på en 5-stjärnig krog.

Gick fr hotellet över huvudgatan till restaurangen. Mamma shoppade en handväska o en portmonnä. Jättefin !

Uffe stimmade med ett gäng som fotade. Var tvungen å ta ett kort på händelsen.

Uffe o Bittan beställde in ett dyrt vin. Som var alldeles för varm. Blev till å kyla ner tills dom blev nöjda.

Blev en utsökt middag men blev mck fel i beställningen på ALLT. Tillslut kom ägaren o beklagade lite ang vinet som ej var prefekt o drog ner på priset på notan sen. Ja, undra om man fick betala för all beställning som kom in o ut. Irishcoffe blev Icecoffe m m.

Mätta å belåtna så kunde man bara inte gå hem direkt. Otrolig skön värme nu. Så det blev en pubrunda.

Söndag - resdag hem
Härlig frukost igen. Bittan o jag tog en shoppingrunda direkt efter. Vi checkade ut 12.00 o vi alla gick till den lokala puben för en lunch innan transport till flygplatsen 13.30.

Nu var det dags att åka hem. Vilken mini-weekend vi fick. Första gången vi gjorde detta tillsammans.

Mammas nya väska o portmonnä.

Jag tror mamma redan har börjat fundera lite på ny resa 😘

TACK mamma för allt!!

Bad i Tanton

Lugn och skön morgon. Här plaskas det lite lätt.

Sen blev det bad hela tiden. Även för mig. Grym värme så det var riktigt skönt i vattnet.

Fruktstund I skuggan.

Lilly fick låna min sarong då det saknades både armpuffar o handdukar i packningen 😘

Sen blev det glasstajm. Lilly ville hela tiden smaka min lakritsglass. Medans hennes rann utmed handen i värmen. Sitter i skuggan igen.
Dricka dricka korv o korv. Mums. Satt faktiskt här å Skypade med Malin som precis hade kommit fram till Nicaragua. Hon hade haft en 24 timmars resa o sov över på ett hotell vid flygplatsen. Hon satt o åt frukost o väntade in för vidare transport till yoga-stället. Spännande!!

Vi fick sen solsting o panik över allt folk som kom. Så vi skulle gå hem via Liljeholmsbron. Nils supertrött o orkade inte cykla så det blev all packning på vagnen. Pust. Tajkon-packning 😎

"Nils, vill du ha vatten?"

Jag ringde efter Klas. Jag orkade inte stå å grilla hemma så det blev pizza vid Liljeholmenskajen. Men först en liter jordgubbar som Lilly tryckte i sig på ett nafs.