Fina familjen

Mattias, Liv, Sara, Iza och Tua. Nya julklappen - selfiepinne??

Kanarieöarna 24–31 dec 2015

Sista minuten till Puerto Rico/Gran Canaria
Åååååh, TACK ROFFE, som lyckades få tag på sista minuten-resa!! Jag/vi, som kollat i dagar o nätter efter nån resa, men tyvärr fullbokat. Jag gick till resebyrån här i stan, 2 dagar i rad, men fick svaret ”tyvärr - fullbokat”
Men så lyckades Roffe ringa typ 11:e gången till både VING och Fritidsresor och helt plötsligt fanns 2 platser till Kanarieöarna. Han bokade direkt och det blev en resa till

Flög fr Köpenhamn
Så när Roffe kom hem efter jobbet den 23 dec, var det bara till å packa. Vi försökte sova några timmar på kvällen, för att kunna bila ner på natten till Köpenhamn. Bra väglag med 8 plusgrader så gick resan ner utan problem. Flyget gick 07.25 och tog ca 5,5 tim.

Club Hotel Riu Vistamar – 24 december - JULAFTON
Kom fram till hotellet ca 14.00 (ligger en timme före) och det var 25 grader i luften. Vilken härlig känsla! Vi var superhungriga då det inte gick att boka mat ombord på planet på så här kort varsel. Detta hotell hade ”All inclusive” så det var bara till å gå ner i restaurangen och åt buffé, med en kall, dock blaskig ök. Smakade så gott.
Det var ljust med soldis till ca 18.30. Stor skillnad mot hemma. Blev klart en annorlunda JULAFTON. Men väldigt behaglig.

Blev en solnedgång i dis. Vi hade en liten, ganska tråkig balkong, på bottenvåning men på höjden av ett berg, med havsutsikt.

Bodde på rum nr 056 på plan 1 av 9. Det var många långa gångar man gick för att komma upp till frukost, pooldäcket, baren m m. Kändes som det tog ca 15 minuter att gå å hämta nåt man glömt från rummet. Tror vår stegräknare sa att det var över 500 steg.

25 december
Vi tog igen oss efter resdagen då det inte blev så mycket sömn, vid poolen. Så härlig värme med lite soldis. Kändes som en bra start, så att man inte bränner sig. Solskyddsfaktor 30 använde jag ändå.

Lite juldekoration på hotellet

Julmiddag på juldagen

Idag bjöds det på rött vin på flaska. Extra festligt idag.
Sen tog vi alltid öl till maten, för vinet var ingen höjdare. Nej, det gick verkligen inte å dricka, varken rosé, vitt eller rött.

Blev middag med tema julbuffé med extra goda saker, typ grillade jätteräkor. Tror jag hämtade 8 ggr. Blev nästan pinsamt faktiskt, men jag älskar skaldjur.
Sen hade dom bra show på kvällen. Ja, det var nog lite extra festligt med allt, för att dom firade julafton idag.

En rolig juldekoration gjord av en morot som julgranstomme. Även julstjärnan var gjord av morot.

Frukt och nötter i mängder som efterrätt. Tröttnar aldrig!

Ja, så kunde man ta en ”stubbe” till kaffet.

Fin utsikt från hotellet ner till Playa Amadores.

26 december – Facebook-vän-träff
Lite kul med Facebook ändå, då en arbetskompis på 80-talet hörde av sig till mig. Caroline af Stugis jobbade som simlärare på MEDLEY på ett VINGhotell i Arguineguin. Jag hade inte sett henne på 25 år sen, så jag undrade om hon skulle känna igen MIG. Vi bestämde träff vid en trappa på ett köpcenter i Puerto Rico.

Vi promenderade dit från hotellet efter frukost – en liten promenad på ca 30 minuter. Först uppför, sen nerför och gick ner en lång trappa med ca 700 trappsteg.

Kom fram till köpcentret där jag förväntade mig en rödhårig tjej, men där stod en svarthårig Caroline. Ja, jag kände igen henne direkt. Så himla kul att träffas så här! Verkligen!
Vi tog bussen till Puerto de Mogán.

Puerto de Mogán

Helt plötsligt träffade vi på golfvänner från Alingsås - Janne och Ulla-Britt, vid hamnen. Så himla kul!

Vi strosade runt ett tag innan...

...vi sattes oss på ett ställe vid torget för att dricka lite Cava.

Vi fortsatte sen ut på piren

och tog en öl till

Vi lämnade Puerto de Mogán och Caroline. Vilken fantastisk dag vi fick idag. Tack!

27 december - Min födelsedag

(Ballongerna fick jag av Pernilla o Malin som överraskade mig totalt en dag före jul. Vi skulle komma över å fika hos Malin o Daniel. Ja, vilken champagne-brunch det blev. Tusen TACK!!)

Vi blev troligen matförgiftade från buffén igårkväll, för morgondagen började med att Roffe kände sig dålig. Halsbränna och ont i magen, att han inte orkade fixa champagnefrukost med frukt till mig!! Ja, då var han dålig - på min högtidsdag - 60 år!! (Helt galet kan jag säga. Jag har haft sån himla ångest under flera veckors tid och nu var det dagen D. Har jag framkallat sjukdom eller var det matförgiftning?) Hahahaha, nu kan man skratta åt eländet. För det fortsatte med värre saker sen under dagen.

Jag fick inta frukost för mig själv, tog sen ett ”Body-mind”-pass, som hotellet erbjöd. Tänkte att det kunde jag ju behöva på en sån här dag:) Gick direkt efter till pooldäcket och solade. Roffe kom upp en stund och berättade att han hade kräkts. Och gick tillbaka till hotellrummet. Vid 2-tiden gick jag ner för att kolla hur Roffe mådde och han kände sig bättre. Jag gick tillbaka till poolen, men kom bara halvvägs då jag fick en akut kräkkänsla. Asså, helt sjukt, men jag fick ingen förvarning utan spydde i all hast i korridoren. Hann inte ut först, men fortsatte kräkas vid vår lilla utetrappa på bottenvåningen (tack o lov). Sen var det bara till å städa upp allt med min poolhandduk. Gick tillbaka till hotellrummet och berättade för Roffe vad som hade hänt och att jag mådde hur bra som helst igen.
Duschade, borstade tänderna och kände mig lite fräschare igen. Gick till pooldäcket och pustade ut en stund. Blev sen akut sjuk med hög feber och frossa. Bara till å lägga sig i sängen.
Då hade städerskan fixat en gullig gris av handdukar och en frukttallrik och en flaska vin stod framme på bordet. Inte direkt sugen då. Men trevligt gjort av hotellet.

Sen SOV JAG I 16 TIMMAR!! Helt galet.
Det var så Pernilla o Malin blev oroliga för att jag inte var anträffbar på ”Messenger” Men jag var totalt deckad - på min högtidsdag. hahahaha, så det kan bli.

Men TACK för alla gratulationer på SMS, telefonsamtal, Messenger, post och på Facebook.

28 december
Vi båda vaknade lite matta och möra - dagen efter. Men kände för att prova lite lätt frukost och ut på en promenad. Gick bra och det var helt underbart väder. Tror vi gick 1,5 mil denna dag eller ca 18.000 steg :)

Inte ofta jag tar en selfie

Vårt hotell från Playa Amadores

Pooldäcket på kvällen.

Här vår lilla utetrappa från vår korridor. Har ett minne därifrån :)

29 december
Idag mötte vi upp Anna Hansson och hennes Christer vid Pata la vaca. Vi promenerad ner till busshållplatsen vid Amadores och åkte typ 3 busshållsplatser. Smidigt. Här är en ny bukt.

Här hyr Anna lägenhet av Ninos moster Madelaine, tror jag det var.

Finns allt här. Restaurnager, massage m m. Perfekt!

Christer och Roffe

Fina hattar från Bali som Madelaine säljer. Ja, jag köpte mig en faktiskt!

Christer fick och en hatt:)
Här blev det lite norsk fika. Smakade så där. Det här med ”Latte”, det kan dom absolut inte här på Kanarieöarna.

Vi gick runt lite på en marknad

Snabba steg mot badet!

Efter badet blev det lite lunch. Fick vänta lite på stolar. Bord fanns. Men det gick ingen nöd på oss efter badet i värmen.

Skåååål! Jag dricker Sangria, Anna lite läskade Fanta. Och så har jag här min nya hatt på mig. Stiligt va?

Detta smakade utsökt!

Promenderade vidare mot denna ö dom byggt upp. En liten julgran bland palmer

Måste fixa en bättre bädd med ryggstöd inför Happy Hour-drinken.

Perfekt! Mojitos som ”Happy Hour” Det vi inte fattade att om man beställa in en drink så fick man 2 stycken. Så helt plötsligt hade vi 5 drinkar, för jag tog en Pina Colada som inte hade detta erbjudande. Men jag tor inte det var några problem att dricka i denna sköna kvällssol.

Vi tog bussen hem till Puerto Rico och promenderade upp till hotellet. Japp, man måste gå dessa 700 trappsteg först, sen en lång seg backe. Ja, det blev även denna dag minst 1,5 mil som vi gick. Känns skönt!

30 december
Tog seeen frukost ute vid baren/poolen. Gjorde oss redo för en busstur till Mas Palomas. Men först började vi med CHAMPAGNEFRUKOST och frukttallrik. Trodde vi skulle njuta av ETT glas bara, eftersom vi skulle iväg på tur. Men hela flaskan gick åt utan problem. Var så himla gott !!

Lagom salongsberusad och mera frukt!

Nu börjar vår vandring uppför och sen nerför till busshållsplatsen.

Mas Palomas

Oj, här flög kepsen iväg nerför sandkullen.

Fyren vid Mas Palomas

Fick iPad för att kolla på menyn - på svenska

Äntligen en god öl.

Ja, då har vi promenerat 1,5 mil till idag. Tror det blev över 5 mil på 4 dagar. Bra gjort tycker jag.

Backen ner till hotellet.

Och som vanligt, kvällssol från vår balkong. Underbart!

31 december - NYÅRSAFTON
Ja, den blev klart annorlunda nyårsafton. Först härlig frukostbuffé med mycket frukt. Jag är tokig i Papaya, melon m m. Sen checkade vi ut och så var vi på hotellet hela dagen. Tog in så mycket sol, värme och hav så mycket vi kunde innan resan hem. Bussen hämtade oss 17.00 och färden till flygplatsen tog väl ca 45 min. Vi, som skulle flyga till CPH, var enda kön på incheckningen. Sen var det helt folktomt på flygplatsen. Även butiker var stängda. Förutom Tax-free. Men vi köpte inte med oss nåt heller. Konstigt va??

Nej, vi orkade inte!
Vi ska ju snart flyga iväg igen till THAILAND. Min födelsedagspresent! Längtar redan!!
Den 2 mars reser vi iväg till Koh Chang. Med Pernilla, Klas, Nils o Lilly. Spännande! Hoppas Malin och Daniel kan följa med. Hoppas ni kan få ledigt.

GOTT NYTT ÅR 2016
Vi skålade in nyåret i a f med 200 andra passagerare ombord på planet. Med vatten!!
Såg rätt häftigt ut när vi flög över Nederländerna och Tyskland för det var som en diamantmatta som gnistrade så vackert. Precis överallt och länge länge. Fantastiskt att se faktiskt!

Vi landade i Köpenhamn en halvtimme tidigare än planerat. Kl 01.15 landade vi så fint, 5 gr varmt ute.
Tog vårt bagage och promenerade med vagn till vår parkering. Bilen startade så fint och vi bilade direkt till Lena i Tomelilla. Kom fram runt 4-tiden på morgonen. Blev en nattmacka och lite mjölk innan vi somnade in under några timmar. Vaknade dock tidigt men det gjorde inget. Var så trevligt att tillbringa ett dygn hemma hos Lena.

Vi gjorde värsta middagen ihop sen och firade lite nyår och födelsedag. Trevligt