ett vårtecken i waxholm

Malin och jag hälsade på mamma/mormor i Waxholm. Det var strålande sol och gnistrande vackert ute. Vi tog bilen ner till hotellhörnan, där vi promenerade runt lite. Men det var så jäkla blåsigt och kallt att vi gick till Magazinet och intog en lunch. Smakade gott och var så mysigt att sitta och prata bara vi tre.

Utanför där mamma bor på Timmermansvägen.

Mormor och Malin vid hotellhörnan.

grattis leslie som fyller år den 22 februari

Vill bara säga grattis till dig, Leslie!

Resan till Israel - Tel Aviv - Jerusalem

Söndag 10 februari
Jag reste med Annika Wiener på en 3-dagars tur till Israel, för att bl a kolla på ett provtryck i Jerusalem/Israel.

Vi gick upp 03.30 för att åka ut till Arlanda. Skulle flyga med Norweigan som gick kl 07.00.
Så det blev inte så mycket sömn precis.
Flygresan tog ca 4.30 till Tel Aviv. Sen blev det flera kontroller i tullen. Tog en taxi till hotellet som ligger vid Dizengoff.

Här är vårt Hotell Center Chic. Ett nyrenoverat hotell, med fina rum. Vi kom fram runt 15-tiden. (Svensk tid 14.00), så dagen blev extra lång.

Vi hade en granne som alltid stod ute på balkongen.
En staty!

Utsikt från vår balkong.

Vi tog en drink på balkongen innan vi gick ut för att leta efter nåt att äta. Blev så skönt när solen tittade fram.

Hotellrummet

Fanns takterass med mysiga korgstolar att sitta och njuta över utsikten. Men det var inte läge just nu. Utan vi gick bara upp för att kolla läget.

Vi var så hungriga att vi gick ut på stan. Hittade ett ställe där vi köpte Falafel och hummus. Smakade sååååå gott.

Hummus eller hommus som är en kikärtsröra av mosade kokta kikärter med vitlök och olivolja. Ofta smaksätts hummus med tahini (sesampasta) och citronsaft. Jätte gott att doppa med tillbehör.

Happy Hour
Varje kväll var det Happy Hour på grannhotellet Cinema. Så här såg det ut förr i tiden. En av första biografen i Tel Aviv. Hotellet hade unik design, med en del av de ursprungliga projektorer och filmaffischer som utställning. Lite roligt gjort faktiskt.

Det bjöds på vin och tilltugg.

Självklart måste man ju sitta ute på takterassen. Lite svalt ute dock, men vad gör det, när man bara kunde fylla på:)

Restaurangbesök på kvällen

Vi blev upphämtade av XXX, en gammal vän till Annika. Han körde oss till Old Jaffa. Åt en god middag i häftig miljö.

Liten bar-runda
Efter en jättetrevlig middag fick vi skjuts hem till hotellet.
Men vi kände för att strosa lite till i denna sköna ljumna vinter/vårkväll, så vi tog en öl på stan. Vi testade 2 olika sorters öl. Vi båda tyckte JEM'S smakade bäst. Vi satt faktist ute. Mysigt

På hotellet hade vi världens gulligaste vakthund, 3 mån gammal.

Utsikt från balkongen sen kväll.

Måndag 11 februari

Efter en härlig frukost möttes vi upp av Annikas faster Marion och kusinerna Netta och Yifath.

Lekpark

Gym

Återvinnings-station

Här har vi fr v faster Marion, Yifath, Annika och Netta.

Vi mötte upp Nettas man XX som är polis. Dom hade visst utbildning i närheten där vi var. Så det blev en kort möte.

Lekplats

Så här kunde det se ut på en husvägg. Porslinbitar, som konstverk, eller?

Eller så här.

Gammalt och nytt. Det byggs väldigt mycket och man kan se gamla hus renoveras överallt.

Här kan man låna en bok om man stoppar in en peng i den orange lådan.

Shimon Rokach

Shimon Rokach var den person som 1887 tog initiativet till att bygga de första tio husen på stranden utanför Jaffa i Neve Tzedek. Det blev det första bostadsområdet där invånarna hade egna kök och toaletter. Besökare kom från hela landet för att se och beundra och Neve Tzedek fick smeknamnet "Lilla Paris".

Rokach House blev snabbt kommunens aktivitetshus och användes även som stadshus. Shimon Rokach såg till att det byggdes sjukhus, skolor, ett bibliotek och en begravningsplats innan han dog 1922.

1983 restaurerade Shimon Rochachs barnbarn, skulptrisen Lea Majaro-Mintz, den gamla byggnaden som nu är ett privat museum men framför allt en plats där man kan beskåda hennes konst som bara består av kvinnor.

Rokach House Museum

Marina Zlochin - Designer
Vi gick förbi en butik i Tel Aviv som hade såna häftiga konstverk i 3D. Marina Zlochin skär ut i metall och målar sen med starka färger. Så coolt gjort!

(På tryckeriet i Jerusalem, hittade jag denna bok om konstnären, som jag var tvungen att fota av.)

Glassbar i värmen

Det blev riktigt varmt och skönt så vi stannade till och köpte en yogurt-glass. Smarrigt gott!

Lite svårt att välja vad man skulle ha för tillbehör.

Det blev en sån här yogurt-glass som vi delade på. Jättegod!

Old Jaffa

Ett brudpar som blev fotograferade i gränden.

Fin gatuskylt

Hamnen

Lunchtajm nere vid hamnen

18 små rätter dukades fram. Så himla goda röror, t ex aubergin-, kronärtskocks-, avocado-röra. Jag beställde  in grillad kebabspett som faster rekommenderade. Otroligt gott. Vi blev så mätta att vi inte behövde någon middag sen. Tack snälla faster Marion som bjöd oss alla på denna måltid.

Kryddor i mängder. Doftade gott!

Sesamkakor

Charmiga butiker

Här gjorde dom annorlunda smycken. Fick se på en film hur dom gjorde smycken i plast bl a.

En fontän med en skulptur av en val av den lokala konstnären Ilana Goor.

Nu började det skymma. Blev så fint sken mot havet.

Tack, för en jätte trevlig dag!

Netta ordnade så att Annika och jag fick poliseskort hem till hotellet. Verkligen snällt. Vi kom hem i tid så att vi hann med Happy Hour - igen:) Denna gång var vi flera som smakade på tilltugg och drack vin. Vi satt och pratade bl a med en äldre kvinna, Sonja tror jag hon hette, från Prag. Hon reste runt helt själv. Jag är verkligen imponerad över det! Hon hade även lägenhet i Montreal.

Sen tog vi en shoppingrunda på kvällen. Hotellet låg så bra till, att det fanns mängder av butiker och typ köpcenter precis i närheten. Sen tog vi en öl på samma ställe som sist. Åh, så gott det smakade. Sån tur var satt vi inomhus denna gån. För helt plötsligt kom det en rejäl regnskur. Märkligt. Ja, sen blev vi trötta efter denna långa upplevelserika dag och började planera inför vår resa till Jerusalem. Skulle alltså upp tidigt nästa morgon.

Annika ständigt uppkopplad antingen med sin iPhone eller Pad. Men det var ju mycket att fixa inför alla möten med släkt och vänner och få till det med en träff med tryckeriet för att kolla provtrycket boken. Men det var det värt, för allting blev så bra planerat.

Tisdag 12 februari

Gick upp tidigt och intog en frukost. Vi skulle ta oss ner till en busscentral där Shuttle-bussarna skulle gå till Jerusalem. Vi skulle ta en sk Shuttle buss nr 5 från vår huvudgata. Skulle kosta 6 Sheqel. (Ca 11.40 Skr. 1 Sheqel = 1.88 Skr) Man står och vinkar in bussen liksom, men det var inte helt lätt då bussen antingen var fullsatt, typ för 12 personer. Eller så fanns det bara plats för en person. Så det blev tillslut en vanlig buss. Men då kostade det 6.40 Sheqel. Dyrare alltså!! Märkligt kan jag tycka!

Sen letade vi upp en Shuttle-buss till Jerusalem. Denna resa tog ca 45 min och kostade 24 Sheqel.

The Wiener Heritage Center i Jerusalem

Här får katterna mat och vatten.

Marknad

En speciell krydda som jag köpte hem. Spännande
Heter XXX och man använder det t ex i Hummus

Lunchtajm innan besöket på tryckeriet

Vi hade väldigt svårt å bestämma oss för vilket ställe vi skulle äta på. Vi hade inte så mycket tid på oss heller, så det blev snabbmat. Pitabröd med kyckling och oliver, trodde jag.
Till det beställde vi in en öl. Åh, så gott det smakade.

Ända tills jag fick veta att jag just ätit en väldans massa njurar som såg ut som oliver!!! Fy va äckligt!!
Jag höll på kräkas upp allt!

Besök på ett tryckeri i Jerusalem

Vi möttes upp i korsningen XX XX. Precis i närheten av The Wiener Heritage Center.
Man kan se porten in till huset.
XX hämtade oss med bil och vi körde direkt till tryckeriet som låg ca 10 min bilfärd.

Här ligger tryckeriet som vi besökte.

Vi gick runt och kollade på tryckeriet. Här står Annika och kollar på magenta-färgen i en 4-färg Heidelberg Speedmaster.

Här kollar vi på plåtar.

Dom var 3 personer som jobbade på Prepress.

Även här meckar man i Indigo Digitalpress, A2-format

Här får vi se ett provtryck. Omslaget till den svenska släktboken ”Mitt Budskap” trycks i nya Indigon. En A2-press. Inlagan trycks i offset.

Besöker ett köpcenter - XX

Ligger i närheten av Gamla stan

Mera kaffe!

Var så fina gatubelysningar.

En sista njutning av Jerusalem på kvällen. Vi gick o letade oss fram till Shuttle-buss som skulle ta oss tillbaka till Tel Aviv. Vilket inte var några problem.

Så här såg Shuttle-bussarna ut. Man bara hoppar på, om det finns plats.

Sista middagen i Tel Aviv

Klockan blev ganska mycket när vi kom tillbaka till hotellet. Så vi bestämde oss för att ta en enklare middag i närheten av hotellet. Blev supergott med olika rätter som vi delade på.

Onsdag 13 feb

Vi tog taxi från hotellet till flygplatsen kl 10.00. Tog en sista bild från Tel Aviv från taxibilen.

Tyvärr dumpade taxichauffören av oss på fel terminal på flygplatsen! trots att Annika frågade. Tur att vi hade gott om tid. Så det blev en Shuttlebuss till rätt terminal. Men när vi kom fram så hade vi inte så mycket tid över för att äta. Utan det blev lite tax-free och sen var det bara till att gå ombord på planet hem.