mallorca 31 maj - 8 juni

Resdag från Landvetter och Arlanda

Jag reste från Landvetter 18.20 och Malin och mormor från Arlanda 19.00 på fredagkvällen.

Här är en bild jag fick av Malin på mamma som sitter och väntar in planet på Arlanda. Ser gott och mysigt ut. Tänk vad mamma har varit nervös inför denna resa.

Resan ner gick bra för mig. Lite lång väntan, då Roffe körde ut mig till Landvetter väldigt tidigt, för han ville spela en golftävling. Men det gick ingen nöd på mig. Checkade in och växlade pengar på nolltid. Däremot kunde man inte droppa bagen, utan fick vänta 2 timmar innan incheckings-disken öppnade. Satt utanför i solskenet och läste en bok. Sen kunde jag gå in och gick igenom alla kontroller utan problem. Mitt stora problem var, vilket ställe jag skulle sätta mig och inta lite mat och dryck. Var så fint, och mycket att välja på. Blev en underbart god Cesarsallad med räkor för 89 kr. Tycker jag var billigt. Och en god öl till. Den var däremot dyr :)
Resan har börjat!

Flygresan tog 2.45 till Palma de Mallorca. Tog sen ca 50 min från det vi landat till att komma ombord på bussen. Det skulle delas ut alla förbeställda varor ombord innan man fick gå av planet. Toalettbesök. Sen var den långa transportsträckor till att hämta ut bagaget. Men där blev det ingen väntetid, utan man bara tog sitt bagage och gick ut. Smidigt. Det var då jag såg att Stockholmsplanet var försenat, så jag beslöt att ta bussen till hotellet.

Endast 10 minuters resa till hotellet och bara jag skulle gå av. Jag blev tveksam om det verkligen var mitt hotell. Fanns ingen i receptionen heller, så där stod jag och undrade. Men sen gick jag runt o kollade och hittade en svensktalande tjej som checkade in mig. Fick ett fint rum med 3 bäddar, balkong med utsikt över havet. Kändes jättehärligt att komma till Mallorca.

Jag var väldigt törstig, så jag gick genast till Mini-Super-Market och köpte mig 2 öl:) Satte mig på balkongen och njöt. Var lite svalt men man hörde havets brus, att man glömde kylan.

Stockholmsplanet blev ca 35 min försenat. Men efter 2 samtal så kom dom tillslut till hotellet. Jag mötte upp dom. Så himla kul. Så fantastiskt att vi är här nu - på Mallorca.

Vi satt på balkongen och drack vin, som VING bjöd på. Klockan blev ca 01.30 då vi gick å la oss.

Lördag 1 juni

Mulet och svalt ute. Gick ner och intog en frukost som smakade så gott. Vilka apelsiner - mums!
Sen tog vi en strandpromenad i lugnt tempo.

Men sen blev det för mycket för mamma, så vi vände och gick hem. Malin fortsatte sin promenad med min kamera,

Mamma gick o vilade lite och jag gick ner för att lägga mig vid pooldäcket. Nu kom värmen. Helt underbart!
Här är utsikten ner mot stranden.

Malin kom ner sen och njööööt. Sen hämtade jag ner mamma efter lite siestan.

Kunde inte låta bli att beställa in en kall öl sen :)

Utsikt från vår balkong

Lunch

Vi satte oss och intog en härlig lunch. Ja, klockan var nog runt 3-tiden. Blev en Cesar-sallad, vitlöksbröd, och en ost till ett glas kallt vitt vin. Åh, vad det smakade gott.

Här är utsikten från hotellets restaurang

Efter lunchen gick vi ner till stranden. Helt underbart. Blå himmel och fläktade lite skönt. Kändes lite kallt först när vi doppade fötterna, men sen blev det ett dopp, och man kunde ligga i länge länge. Ja, runt 20 grader var det nog allt. Underbart.

Blev några timmar på stranden, sen gick vi upp. Malin köpte upp lite jordgubbar. Snacka om det smakade gott på vår soliga balkong.

Vi åt middag vid 21-tiden här på hotellet.
Det blev grillade räkor och vin. Mumsigt gott!

Söndag

Malin och jag började morgonen med ett Cross-Fit-Pass som SATS höll i. Mormor fick lite sovmorgon. Efter 55 minuter tufft pass, så duschade vi lite snabbt och gick ner för att inta en god frukostbuffé.

Idag strålande blå himmel. Alldeles vindstilla, så vi satt ute och åt frukost. Vilken utsikt.
Sen gick vi till pooldäcket och solade lite. Jag tog sen ett Vatten-pass på 30 min i 27 gradig liten pool. Men så skönt. Efter det gick vi ner till stranden och badade. Otroligt härligt blått, klart vatten. Ca 22 grader nu för solen värmer upp så varje dag nu. Fick höra att det varit kallt förra veckan så vi har tur med vädret.

Malin köpte några nektariner och vatten. Mumsigt!

Här är hotellet från stranden. Vi bor på 8:e våning, rum 806. Har utsikt över havet med sol hela dagen. Blir härlig kvällsol på balkongen sen till kl 20.00.

Vi tog lite lunch halv tre. Blev en fetaost-sallad.

Med ett glas vitt vin till.

Vi körde ett Core-pass kl 17.00. Kunde inte låta bli, mitt tredje pass idag! Mamma tog en siesta då, så det var ju bra.
Kl 18 var det Cocktail-möte med VING, så det blev en snabb dusch för mig och ner till träffen. Malin ville inte hänga på, utan hon tog ett dopp i havet.

Det var ett trevligt möte och vi fick lite info om saker o ting. Perfekt! Peppe, ägaren av restaurangen här på hotellet tyckte mamma var så fin. Han hade lärt sig svenska en gång i tiden på 3 månader. Fantastiskt!

Satt sen på balkongen och njöt en stund. Underbart! Sen beslöt vi oss för att ta bussen för 1.50 € in till stan.

Palma

Här kommer några bilder som Malin har tagit inne i Palma när vi strosade runt.

Middag nere vid hamnen i Palma

Var 26 grader vid 20-tiden. Helt fantastiskt. Vi strosade runt och mormor blev snabbt trött. Så det blev en taxi ner till hamnen för att äta lite middag. Vilken utsikt! Vilka båtar! Vilken god mat. Galet härligt! Som vanligt blev det lite skaldjur och musslor av annan sort. Men gott var det. Läskade oss med lite Vitt vin.

Vitlöksräkor med vitlöksbröd.

Stuffed mussle - Gratinerade musslor. Ny smakupplevelse! Blev godare och godare ju mer man åt :)

Sen blev vi bjudna på en Lemoncello-hots! Friskt!

Sen blev den en taxi hem för ca 18 €.

Måndag

Natten blev lite orolig för mig, då jag fick veta att mamma tagit med sig fel medicin med sig hit. Den viktiga medicinen som hon skulle ta varje dag, låg hemma. Mamma hade blandade ihop medicinerna. Så jag kontaktade receptionen och dom kallade på en läkare.
Vi satt ute och åt en härlig frukost med bara frukt och parmaskinka, frukt och mera frukt för min del. Kaffe och avslutade med lite god melon, ja, lite parmaskinka oxå.
Vi la oss vid pooldäcket och väntade in läkaren som kom ganska fort.

Allt gick hur smidigt som helst. Han kände igen namnet på medicinen så han bara skrev ut ett nytt recept. Allt detta kostade 40 €. Hur smidigt som helst.

Jag tog ett vattengympa-pass igen. Härligt. Lite trångt i denna lilla pool. Men skön värme.

Vi gick ner till stranden och solade. Jag har som vanligt lite svårt att ligga still, så jag tog en strandpromenad in mot Pharmacia-butiken och hämtade ut receptet. Kostade endast 2.40 € för alla dessa tabletter. Helt galet ju!
Hoppas det är bra medicin nu :)

Hyrde cyklar

Mamma tog en siesta. Då passade vi på att hyra cyklar 2 timmar. Vi cyklade mot en udde. Helt fantastiska klippor. Hoppas kunna lägga upp några bilder på det. Lite dåligt internetuppkoppling bara. Tar sån tid ibland.

Det kom ridande poliser. Asså, jag är helt galen i dessa vackra hästar:)

Vi avslutade vår runda med att köpa en Frozen Youghurt. Så himla gott!

Efter cyklingrundan hade jag en massagetid att passa kl 18.00. Lyxigt att bara gå ner och få en härlig skön klassisk massage. Sara, som masserade, tog verkligen i. Shit vad ont det gjorde emellanåt. Men det kan oxå beror på att jag hade lite träningsverk. Malin låg nere vid beachen och njöt av ljumna vindar. När Malin skulle upp, så hörde mormor aldrig Malin när hon knackade på dörren, så Malin fick gå ner igen till receptionen som RINGDE upp. Hahahaha, mormor lyckades svara och blev förvånad över att ”ditt barnbarn vill komma in”. Ja, så kom Malin in till rummet.

När jag kom tillbaka till hotellrummet, så hade Malin dukat upp med Cava, jordgubbar, Seranoskinka, ostar. Otroligt gott i denna ljumna ljuvliga kväll. Ca 25 grader på balkongen. Lyxigt gott! Vi orkade inte gå ut och äta utan blev så mätta och nöjda över inköpet Malin hade gjort.

Tisdag

Gick upp tidigt för att äta frukost. Vi hade bokat bil, som skulle hämta oss kl 08.15. Dom kom prick 08.15!!
Så att tjejen i receptionen blev förvånad. Brukar ju vara manjanamanjana med tiden. Vi fick vår bil, en Panda. Malin körde och jag var kartläsare. Vi började med att tanka upp bilen. Vi körde in mot Palma och vidare runt utmed kusten till Valldemosa. Vi stannade på flera utsiktsplatser. Helt spegelblankt på havet. Helt galet vackert!

Valldemossa

Det var så himla vackert! Det var riktigt små smala vägar ner mot Valldemosa.

Nästan så man fick svindel genom U-svängarna. Helt galet så smalt och kurvigt. Men ner kom vi!! Och vi parkerade nere vid hamnen. Varmt och vackert. Så varmt att vi blev badsugna. Bara stenig strand, men jag tog mamma i armen så promenderade vi till ett bra ställe.

Kristallklart vatten och vi låg i länge länge i vattnet. Helt ljuvligt var det. Och uppfriskande. Soltorkade oss och åkte vidare.

Lunch i Deía
Vi bilade uppför dessa serpentinvägar. Så himla läskigt kan jag tycka, men även väldigt vackert. Man fick passa sig för getterna!.

Stannade till vid ett vacker utsiktplats med vallmon.

Där fanns ett vackert ställe med vinodling.

Chauffören Malin måste pausa lite i denna vackra miljö

Vi kom sen till en gullig by Deia där vi parkerade. Kostade 1,50 €. Gick faktiskt poliser och kollade att man betalat, så det kändes viktigt att vi gjorde. Vi strosade lite ner mot en restaurang vi hade spanat in.

Åh, va mysigt det var där. Vi besällde in lite Tapas och vin till mamma.

Malin körde och jag var reservchaufför, därför blev det vatten för oss. Det smakade så otroligt gott i denna ljuvliga miljö och värme.

Port de Sóller
Vi fortsatte sen mot Port de Sóller. Bilade ner mot stranden där vi parkerade på en P-plats. Mamma var nu lite irriterad över att hon inte hade några cigaretter kvar...

...men vi skulle fixa det så klart. Kom ner till ett häftigt ställe och mamma la sig i skuggan, medans vi längtade till solen och för ett bad. Åh, så härligt. Man blev snabbt varm och ville genast doppa sig. Detta ställe var genast mycket kallare i vattnet. Men när man väl lyckats doppa sig så blev det riktigt skönt igen. Kristallklart vatten även här.

Vi solade ca 1/2 timme och fick en Powernap. Sen satte vi oss vid ett ställe där vi beställde in kaffe latte. Mums! Njöt i solen och miljön. Mamma fick nu äntligen sitt cigarett-paket och hon blev lugnare nu. Vi köpte cigaretterna  i en automat.

Vi hade tänkt bila mot Formentor, norra delen av Mallorca, där jag har varit väldigt många gånger. Men tyvärr kändes tiden knapp, att vi bestämde oss för att åka raka vägen ner mot Palma. Blev motorväg med trängselskatt för 5.05€. Det var då vi upptäckte att vi hade tankat alldeles för mycket bensin!!! Åh, vad det kändes jobbigt, för vi skulle lämna tillbaka bilen 1/4-full tank. Vi hade 3/4 full tank. Suck!!!

Så vi passade då på att åka till ett störe köpcenter och inhandlade en massa VIN, ostar, vatten m m. Det blev ganska många vinflaskor tillslut. Herre Gu, riktigt många!!!. Nåväl, vi har ju några dagar kvar att dricka vin på balkongen:) Nej, faktiskt vill vi försöka ta med några flaskor hem. (En gång när jag hade varit på en träningsvecka på Mallorca med NIANA, så hade jag 17 st vinflaskor med mig i väskan. Det gick bra utan kras !:) Kommer ihåg, att Roffe blev väldigt förvånad när han mötte upp mig och skulle bära upp väskan. Stog ”Heavy” på väskan.)

Vi skulle lämna tillbaka bilen innan 20.00 och vi kom tillbaka ca 19.30. Perfekt, och vi hittade hem hur lätt som helst. Dom körde oss tillbaka till hotellet och hon som körde oss, skrattade så åt oss med alla våra kassar vi plockade ur bilen. Helt galet! Vi försökte få tillbaka pengar, för att vi hade tankat lite för mycket, men hon kunde endast ge oss en voucher på bättre bilhyra nästa gång. SUCK!!!
Tror inte vi kommer hyra bil mer denna period.

Vi kom hem ordentligt och hamnade som vanligt ute på balkongen. Blev ost och vin och jordgubbar i denna sköna ljumna kväll med havsbrus. Vi hade vinprovning av två flaskor vin. Så gott!! Så nöjda!! Så mycket intryck att man bara måste sitta o njuta av allt vi upplevt idag.
Tyvärr börjar Malin bli förkyld med ont i halsen. Tråkigt! Hoppas det inte blir värre.
Väntar in en ny underbar dag.

Natti!
Ja, jag sitter ute själv just nu och njuter. Mamma sover och Malin ligger och läser. Jag bloggar :)

Onsdag

Hade balkongdörren öppen hela natten. Sån skön värme och så kunde man höra havets brus. Det sov man gott på. Jag började morgonen med ett Core-pass. Kändes skönt. Sen blev det som vanligt, en lång och härlig frukost. Saknar Serano-skinkan, men vi åt väl för mycket av den i början av dagarna :) Nåväl, annars fräsch och god frukost. Man sitter självklart ute och tittar ut på spegelblankt hav och ljummen värme.

Malin hyrde cykel och stack iväg, medans jag pysslade om mamma med saker o ting. Vi kom ner till pooldäcket tillslut och jag passade då på att ta Vattenpasset kl 12.00. Mamma njuter så av allt, men nu börjar det bli varmt. Så när jag var klar med passet, så gick vi upp på hotellrummet och tog det lugnt. Blev en kall öl på balkongen. Gott!

Vi bestämde oss för att strosa lite. Precis när vi skulle gå kom Malin hem, alldeles svettig. Hon hade shoppat lite i Palma. Kul! Hon gick direkt ner till stranden och vi ut på en runda. Vi hann bara till hissen, så snubblade mamma till och vips så fick hon ett stort sår på armen. Bara till å gå ner till receptionen för att få ett stort plåster. Men det fanns bara för små. Hon fixade och trixade lite med ett lätt förband, så fick vi gå till Pharmacia i närheten. Ja, det blev till att köpa både plåster och jodopax, typ.

Vi satte oss på ett café och beställde in en Latte och Amerikanskt kaffe. Inte mammas förtjusning precis, men det gick ner. Jag tog jod på såret, åh, ajajajjajaajjj, så ont det gjorde visst på mamma. Ajj, det gjorde så ont i mig oxå. Nej, det blev inget bra, utan hon fick bita ihop och så satte vi på ett plåster. Ja, så det blev med vår promenad idag på eftermiddagen.

Vi gick hem sen och tog lite frukt vi hade i kylen och satte oss på balkongen istället. Dricker oxå en massa vatten och annan energidryck. Jag gick ner till stranden en stund till Malin och mamma kunde se oss från balkongen och vilade lite med korsord. Sen gick Malin upp för att förbereda sig inför massage som var inbokat idag kl 15.45. Skönt! Jag gick upp då till mamma och sitter nu på balkongen och skriver. Idag har vädret varit lite mulet men varmt. Mycket behagligt kan jag tycka.

Kl 17.00 ska jag ta ett Aerobic-pass, men bara 30 min tror jag det var.
Vi orkade inte att åka iväg till Palma. Malin blev alldeles mör efter massagebehandlingen. Hon är inte riktigt friskt tyvärr. Så vi blev hemma. Men det gjorde ingenting. För det är superservice och supergod mat.
Vi alla gick ner till restaurangen och dom blir alltid så glada att se ”tre generationer”. Vi får alltid ett specialbord. Vi ville sitta ute i kvällssolen. Underbart härligt. Vi tog 3 olika rätter som vi delade på. Blir typ Tapas. Supergott. Blev en tidig kväll för oss alla.

VI har bokat in oss på Fisk & Skaldjurbuffé i morgonkväll här på hotellet. Något vi ser framemot.

Torsdag

Underbar morgon.

Jag började med ett yoga-pass ute på takterassen. Ganska häftigt att få starta morgonen med ett skönt pass i morgonsol. Magiskt skulle jag vilja säga.

Sen blev det en lång frukost som vanligt.

Malin gick ner till stranden och vi pysslade lite och kom till pooldäcket exakt samma tid som igår. Är inte det märkligt så säg?? Alltså kl 11.20 låg vi vid våra solstolar. Åhhh, vilken skön värme. Men det blev genast för varmt för mamma så vi flyttade oss ner till andra solstolar vid poolen. Där fläktade det lite mer. Jag tog ett vattengympapass sen kl 12. Denna gång var poolen fylld med personer från olika håll i världen, mest skandiavier, som ville göra ett vattenpass. Sen blev det sola på stranden. Vattnet är så kristallklart, som en stor jättepool. Man kan ligga i hur länge som helst.

Det blev för varmt för mamma, så hon satte sig vid hotellets uteservering en stund och kunde ha koll på oss. Vi solade och badade nån timma, sen packade vi ihop allt och planerade en liten tur in till Palma. Mammas ständiga tjat om sina cigaretter, blev vårt första shopping i Palma. Malin hyrde cykel och vi tog bussen och träffades inne i stan. Vi hittade en TABACOS. Tror ni Ma var nöjd?? Inte så billigt, att det blev någon limpa at ta  med sig hem. Kvällen var räddad i a f.

Ja, det ligger 2 paket till i väskan, för säkerhets skull:)

Mysigt och strosa i Palma. Men det blev snabbt en paus i skuggan. Skönt.

Blev lite shopping för Malin och mormor. Jag hittade några saker till barnbarnen och Roffes barnbarn :) Men vi hade inte så lång tid på oss i Palma, då vi hade bokat in oss på en avslutningsmiddag på hotellet.

Cykla hem

Malin cyklade hem och tog några kort på lite båtar nere vid hamnen.

Bussen hem

Vi tog bussen hem, nr 25. Som vi inte visste riktigt om det var rätt buss åt rätt håll. Men vi kom in med den bussen så det måste ju vara bussen hem. Fast den gjorde en annan rutt, så det var svårt att veta vart vi skulle hoppa av. Självklart hoppade vi av en hållplats för långt, tyvärr. Det blev lite långt för mamma att gå hem till hotellet. Först var jag osäker på vilket håll vi skulle gå. Hahahaha, 2 förvirrade damer som inte hittade hem. Men sen kände jag igen mig och vi gick fort hem. Oj, vad mamma har gått idag. Så nu skulle hon få sitta ner hela kvällen. För vi hade boka in oss på en avslutningsmiddag som började kl 19.00. Vi hade ont om tid för att byta om. Kom till hotellet 18.50 men vi mötte upp Restaurangchefen Pepe som välkomnade oss och som hade förbokat ett bord åt oss. Inga problem m a o.

Avslutningsmiddag

Vi kom ner 19.30 och satt ute. Mamma så fin i sin nya sjal som hon köpt i Palma.

Vi började med förrätten och ett glas vitt vin till.

Så himla gott knyte. Potatis i botten och sen skaldjur-röra. Riktigt gott! Sen blev det grillade räkor.

Sen kom det in Kummel. Utsökt gott! Och mera vin.

Här spelar dom för mamma. Gulligt!

Vi satt då och åt efterrätt, jordgubbar med vaniljglass med varm nypressad apelsinsås. Gott!!

Allt smakade så gott och det var en ljuvlig kväll med härlig solnedgång.

Kvällen blev lång och vi satt länge och bara njöt. Här ett sånt fint kort på mamma. Hon var strålande glad.

Blev lite svalt på kvällen så vi fick ett bord inne. Efter ett tag kom ett par gäster och satte sig vid oss. Dom var så imponerad över mamma och hennes ålder. Sen blev det en massa annat prat om saker och ting. Visade sig att paret kände till Waxholm och Rindö. Kvinnan var släkt med Fotografen Andersson från Rindö. Helt otroligt. Blev då självklart en massa prat om olika personer som vi kände till. Världen är allt bra liten.

Sen var det ett par andra gäster som ville ta kort på mamma. Senare på kvällen blev vi filmade tillsammans med Pepe - ”tre generationer”. Tror mamma var supernöjd efter denna kväll.

Pepe visste att vi skulle packa ner 14 flaskor vin. Några hann vi dricka upp under denna vecka, tack o lov:) För jag förstår inte hur vi ska kunna packa ner alla flaskor vi köpt under vår bil-utflykt. Pepe gav oss lite skydd för flaskorna och en tom kartong och en tejprulle. Så omtänksamt av honom. Han gav oss detta lite i smyg och vi gick direkt upp till rummet med allt.

Mamma stupade till sängs och Malin. Jag kunde inte sova utan satt o njöt i värmen på balkongen. Bloggade lite men hade svårt med internetuppkopplingen. Jag gick å la mig runt halv två.

Fredag - Avresedagen

Ja, då har vi kommit till sista dagen. Vaknade tidigt, redan kl 07.00. Tankarna började genast gå igång med packningen. Började lite försiktigt så inte Malin och mamma skulle vakna. Packade ner flaskorna lite snyggt. Hade inte så mycket bagage med mig, att jag var tvungen å köpa 2 handdukar och vira runt. VING har sån service att man checkar in här på hotellet. Så allt skulle vara packat å klart senast kl 12.00. Vi hann med en frukost, som var lite kortare tid för mig, då jag hade en Aroma-massage inbokad. Egentligen var det Malin som hade 25 min kvar av sin tid, men eftersom hon är lite halvrisig, så tog jag över hennes tid. Vilket inte var några problem.

Det stora problemet var att tänkat till vad man skulle ha kvar för att kunna vara kvar vid stranden hela dagen. Sen vilka reskläder man skulle byta till och övrigt handbagage. Som sagt, en hel del att tänka på. Mamma blev totalt förvirrad och fick inte ihop det liksom. Så vi packade och hjälptes åt. Och hann - i tid - utan problem. Så enkelt att mamma kunde sitta kvar på balkongen medan vi checkade in resväskorna. Smidigt måste jag säga.
Jag fick en ”Heave”-tag på min väska. :) Märkligt va? Fick ta några av Malins och mammas vinflaskor, för dom hade inte hård redväska med sig. För
Måtte det gå vägen under hela flygresan. Please!!

Rummet fick vi oxå lämna kl 12.00. Så nu har vi placerat vårt handbagage vid Receptionen och sen njutit av hela dagen med strålande sol och värme, hav, vind och vatten. Galet skönt!

Jag har haft full koll på mamma, som solat i lagom dos. Suttit i skuggan då och då, och vi har ätit lite gott bara för att ta en paus liksom. Malin har pressat hela dagen. Blev både stranden och nu vid poolen. För här finns prarasoll och solstolar. Riktigt behagligt.

Min buss hämtar upp mig kl 20.45. Malin och mamma blir upphämtade med en annan buss kl 21.50.

Tack för denna fantstiska vecka. All personal har tagit farväl av oss och alla är så vänliga och hoppas vi ”tre generationer” får en trevlig resa hem och att vi kommer tillbaka.

Hemresan

Hemresan gick bra för oss alla. Roffe hämtade mig 02.30 på Landvetter och Marcus var gullig och hämtade Malin och mormor ca 04.30 på Arlanda. Endast 8 grader hade vi här hemma. Min väska kom först ut! Kanske för att det stod ”Heavy” på väskan. Jag hade fyllt den med 8 flaskor vin och ALLA flaskor var hela, tack o lov. Gick visst bra för Malin som hade 6 flaskor, trots mjuk reseväska. Men vi fick lite hjälp av Restaurangchefen ”Pepe” som gav oss lite skydd för flaskorna och en kartong för att packa bra. Han var så himla vänlig mot oss.

Ja, vilken fantastisk vecka vi haft. Mamma/mormor supernöjd. Roligt att resan blev så bra!

student för tobias 31 maj

Idag tar Tobias studenten! Grattis!!
Finaste finaste Tobias, tyvärr kan jag ju inte närvara på din högtidsdag. Men vi kommer ju fira dig efter vår resa. Fantastiskt att vi kunde Skypa lite så man fick se dig vid utspringet vid Danderyds gymnasium och att även jag kunde få uppleva lite av stämningen. Häftigt!
Sitter just nu på Landvetter för att snart checka in.
Hoppas du får en fantastisk dag!

Damgolf 30 maj

Torsdags-golf med damerna. Fick starttid 16.25. Spelade med Eva o Jeanette. Underbart väder, varmt o skönt. Började bra, men höll inte hela vägen. Det var slaggolf och jag fick 78 slag. Vilket blev en tredje plats i alla fall. Kul! Sponsorer denna gång är Blomsterhaga.

morgonpigg

Ingen sovmorgon - fredag

Har sovit över hos Pernilla o Klas under 2 nätter. Kom dit på kvällen, så jag fick bara träffa Lilly då som var vaken. Nils hade somnat runt 18-tiden, för han var så trött. Lilly var så go, men var så himla rosslig i halsen. Inte bra.

Första morgonen vaknade Nils 05.19!! Lite tidigt kan jag tycka. Men eftersom jag inte hade träffa honom på ett tag, närmare bestämt sen dopet, så blev jag genast pigger. Vi låg och pratade en massa. Nils berättade om resan till Turkiet. Att flyga högt upp i luften, Bamse som kom och hälsade på och att man kunde bygga sandslott och bada i pool med krokodil. Gulligt.

Jag skulle iväg sen och jobba, så jag kunde inte följa med Nils till dagis som han ville. Det fick jag lite dåligt samvete över. Hade gärna velat följa med, men får bli en annan gång.

Däremot kom jag tillbaka runt 17-tiden, så vi hann gosa, leka, grilla och äta en väldigt god mat. Men hela tiden fanns en oro för Lilly. Hon var inte bra. Hennes slem som gjorde att hon satte i halsen och inte andades var otäckt. Så tillslut åkte dom in med Lilly till SÖS barnsjukhus.

Fredagsmys

Nils och jag hade fredagsmys i soffan med Bamsetidning och välling:) Sen var han nöjd och ville sova i sin säng. Han är helt otroligt på det. Att säga till och bara vill bli nattad med en puss o kram. Hur enkelt som helst. Jag var egentligen väldigt trött men kunde inte sova. Var nog lite orolig för Lilly. Fick höra sen att dom blev inlagda. En lättnad för Pernilla o Klas, för att dom tog Lilly på allvar. För hon hade visst kräkts och haft sig inför läkaren, att dom behöll henne direkt. (Bra gjort, Lilly!) Ja, sen står det ju allt hon varit med om tidigare i journalen, så att dom kollade henne lite extra antar jag.

Jag somnade tillslut, och hörde sen när Klas kom hem. När vet jag inte. Nils vaknade en gång. Tror han drömde. Men Klas var ju hemma, så han kollade till honom.

Blev en tidig morgon igen - fast klockan var 05.58. Helt OK. Nils ville att jag skulle läsa en bok. Jag som hade så trötta ögon. Men det gick över fort och sen låg vi i soffan och läste, gosade och snackade. Mysigt.
Här ett kort på Nils - morgonpigg!

Vi fick en mysig morgon tillsammans. Gjorde frukost som alltid består av gröt med lingon, mjölk och olja. En tunnbrödsmacka med ost på. Jag vill ha kaffe och Nils ska hjälpa mig med lattemjölken. Samma visa varje gång:)
Vi hann oxå vara ute en kortis - barfota ute på gräset. Underbar morgon. Sen var jag tyvärr tvungen att ta mitt pick o pack och gå ner till tåget. Var lite svårt att lämna Nils denna gång. Men fick lite bråttom tillslut. Jag fick vänta endast 3 min på pendeln, så det var ju bra tajming. Kom till T-Centralen i god tid och kunde gå ombord på tåget direkt. Med 15 min marginaler. Hann köpa mig en bulle från Gateau - mums.

Första klass

Åker idag första klass, men med mjölktåget som tar 4 timmar. Helt OK, för jag har fri surf och biljetten var 50%.

Fick nu höra att Lilly o Pernilla får komma hem idag. Skönt att höra. Puss o Kram till Nils o Lilly

nytagna kort fr pernilla

Familjen BorgHolm har varit en vecka i Turkiet

Fick ett kort från Turkiet, som jag bara måste lägga upp. Så gulligt på Lilly och Nils.

Nu har dom kommit hem från resan. Nils kör bil till affären. Lilly ville följa med :)

Direkt efter resan blev Nils febrig och förkyld. Här ville Nils sitta i soffan med glasögon på. Precis som mamma o pappa. Febrig och lockhårig.

finbesök av marie

Besök av Marie

I söndagskväll kom Marie Myrin ner med tåget från Västerås. Så himla kul!
(Man kanske undrar varför Marie åkte från Västerås, men hon har ju sin kära Johan där.)
Jag mötte upp henne med billen i fullständigt spöregn. (Tar längre tid att åka bil än att gå hem till oss)
Det var som om himlen öppnade sig. Helt galet. Skorna hann bli dyblöta av denna korta strecka från bil till porten. Nåväl, det blev en mycket trevlig kväll med mycket dryck och god mat.

Under kvällen blev det oxå hockey på TV. Vilken match!! Sverige vann guld!!

Cykeltur måndag

Idag tog vi en cykeltur runt Nolhaga park. Vi stannade till vid en underbar Magnolia vid slottsparken. Så himla fin! Doftade så gott oxå.

Sen har bokskogen precis slagit ut, så det är så gudomligt vacker grön färg.

Vi cyklade ner till fyren vid Mjörn, där vi satte oss vid en parksoffa och drack lite juice - faktiskt sant - och nötter. Gott. Solen tittade fram så härligt då och då. Riktigt skönt.

Vi cyklade hem sen och satte oss på terassen och tog en kall öl. Smakade supergott efter denna cykelrunda. (Tack Anna, för att vi fick låna din cykel.)
Vi satt o pratade en massa att vi glömde bort tiden. Marie hade lagt undan ett klädesplagg som hon skulle köpa innan 18.00. Så det blev. Men Marie får gå ner till butiken i morgon.

Roffe hade spelat en golfrunda och han kom hem sen med mat som vi grillade. Blev gott kött med sallad till. Marie hade köpt en flaska Amarone, så det var en supermiddag - igen.

Tisdag 21 maj

Idag blev det en runda på stan. Marie fyndade flera saker. Kul. Sen satt vi på terassen och njöt i solskenet innan vi skulle ta tåget upp till Stockholm. Vi åt en god lunch. Ädelostpaj, sallad och en iskall öl. Gott!

Nu sitter vi på tåget som gick 15.36. Kopplade upp mig så att jag kunde blogga vidare. Helt perfekt ju.
Båtfrysta räkor med sås till väntas till kvällen. Köpte det i min favoritaffär, Fiskaffären på Nygatan.

grattis malin - 26 år

Grattis Malin på din födelsedag!

Hoppas du fick kortet! Puss o kram från Mamsen

golftävling på alingsås gk

Golftävling - sponsor Skobolaget

Idag var det en golftävling på vår hemmaklubb. Skobolaget som var huvudsponsor. Över 100 startande i 3 olika klasser.
Roffe startade 08.42 så jag fick köra ut honom på morgonen. Det var en helt fantastiskt morgon. Jag åkte hem sen och tog en lång frukost på terassen. Så lång att det blev helt plötsligt stressigt. Jag kom till golfklubben ca 15 min innan start. Förstår inte hur det gick till, men jag hann till min start-tid 10.42. Men jag hann inte träna så mycket. Bara några puttar.

Spelade med 2 trevliga herrar, Ingemar och Peder. Det var en otroligt varm och härlig dag. Spelade på bra och vi kom runt under bra tid. Däremot gick det väl inte så bra. Hade otur denna gång, med ca 5 kopp-rullar och utåt. Så jäkla trisst. Såååå nära. På hål 9 höll jag på göra par, men bollen vände innan 2 cm till hålet och rullade långt långt ner. Fick då helt plötsligt 4 puttar. Hur kul var det???
Däremot gjorde jag ett riktigt par på ett svårt hål, med en lång, svår, kurvig putt. Fantastiskt roligt! Det får jag ta med hem. Slutade på 82 slag. Den som vann hade 77 slag så det var väldigt dåliga scorer. Ja, banan är inte helt bra, därför dåliga scorer. Jag hamnade på 7:e plats och Roffe kom på 12:e plats i sin A-klass.

Vi båda fick nästan solsting efter dessa 2 golfdagar. Jag har haft t o m 3 golfdagar i rad, så man var lite mör i kroppen. Tror det var värmen och solen som gjorde att vi var helt matta. Orkade inte kolla på Melodifestivalen, men det gjorde inte så mycket.

Hoppas på bättre tur nästa gång.

golf med sören o lena

Golf på Herrljunga GK

Vi spelade golf med Sören och Lena. Dom vi hyr lägenheten av. Vi gick ut 13.06 och Sören kom med förslag om att spela en form av Scramble. Så det blev att Lena och jag spelade ihop mot Roffe och Sören.

Man skulle alltså slå ut båda två, sen slå på varandras bollar, ett slag. Därefter skulle man välja vilken boll som var bäst, så att man då slog vidare, varannan boll. Blev jättekul och lite mer samspel. Vi började spela riktigt bra men höll inte hela vägen. Herrarna vann med 41 p och vi fick 27 p. Jaja, det kändes så himla kul och trevligt att vi säkert kommer spela flera gånger.
Det var en helt underbar dag i strålande sol. Ja, galet varmt. Ca 29 grader, så man fick dricka mycket vatten.

Efter golfrundan, så blev vi bjudna hem till dom på middag. Man tog direkt en kall och skön dusch. Sen fick vi lite rosévin ute på deras fina glasveranda. Åh, vad det smakade gott.

Fick höra att dom hade 2 katter, varav den ena var väldigt skygg. Att, så fort dom har gäster, så kommer katten vara borta ett dygn. Men, lustigt nog, så kom den skygga katten och strök sig hos Roffe och sen hos mig. Så gullig! Vi blev bjudna sen på kolgriddad älg-hamburgare. Smakade utsökt gott och fantastiskt att sitta ute på deras fina altan där kvällssolen låg på hela tiden, att man var tvungen att sitta med solglasögon. Helt underbart. Och fantastiskt utsikt och rogivaden att titta ut på deras ägor.

Var så härligt att sitta där i den ljusa ljumna kvällen. Men vi skulle upp tidigt nästa morgon för att spela en golftävling. Roffe körde hem för han skulle starta först :)

Tack för denna härliga fantastiska dag!

vann damgolftävling - cervera

Damgolftävling - Sänkar runda!
Igår spelade jag min första 18-hålsrunda på Alingsås GK. Det är alltid damgolftävling på torsdagar med olika företag som sponsrar. Mycket trevligt!
Denna gång var det Cervera som sponsrade.
Spelade med trevliga damer, Irma och Gun, som stöttade mig för jag fick sånt bra resultat efter 9 hål.
Hade då 23 p!! Helt galet. Men det var slag-golf så man skulle håla ut med max 5+. Hade 2 birdie-chanser. Och MISSADE! Blev så nervös att bollen rullade av koppen - åt fel håll!. Men gjorde par och fick bra med poäng. Sista hålet slog jag in i skogen och tappade bort bollen. Så jag fick gå o slå om. Tråkigt! Slog sen så långt att jag kom ner i vattnet. Slutade sen med 9 slag på hål 18. Vilket gjorde 68 slag som slutresultat. Och det får man ju vara supernöjd efter årets första singeltävling.

Fick hålla tal! Inget som jag tycker om. Men det gick bra. Fick som pris en jättefin skål från Kosta Boda ”Basker”.
Ett värde av 699 kr. Fantastiskt!

homestyling hos sara

Homestyling

Vi har hjälpt Sara och Mattias med att fixa lite med huset i Vänga.
Nu är det klart och det blev lite ”Homestyling” tillsammans med Saras kompis/granne Anna.
Vi lånade bl a ut vår ”gamla” soffa.

Blev ju riktigt fint

Lycka till med visningen nu, Sara och Mattias!

fler vårtecken

Körsbärsträd

Det är så mycket vårtecken nu. Körsbärsträd, Magnolia och nu börjar bokskogen slå ut. Helt galet vackert med alla fält av vitsippor oxå.

Här en bild på ett körsbärsträd hemma hos Anna och Lesli

golftävling i herrljunga

Vi spelade en par-golftävling i Herrljunga GK. Vi hade starttid 11.30.
Spelade med ett trevligt par, Anita och Billy, som hade ungefär samma hcp vi. Det var en mycket trevlig bana och härligt väder precis under hela rundan.
Vi kom på 5:e plats när vi kom in med våra resultat, men halkade ner till 8:e plats tillslut.
Våra medspelare hade ett poäng bättre än oss. Dom kanske skulle haft 2 p bättre, då jag lyckades ”skugga” en boll. Ja, jag får väl säga att jag ”råkade” hoppa till lite på green, så att bollen åkte ner i koppen.
Asså, bollen hängde - halva inne, halva ute - jag kunde bara inte låta bli. Medspelaren godkände och jag fick poäng :)
Får vara ganska nöjd med 37 p, för det var 26 par som spelade denna tävling i B-klassen. För att vara min första 18-hålsrunda för i år.

lillys dop

Det blev ett jättefin dop för Lilly i Waxholms kyrka

Faddrar är Malin Borg och Peter Näsholm

Dopakt

Nils tittar på

Alla barn som ville komma fram fick här sjunga ”Blinka lilla stjärna” för Lilly, tillsammans med Malin.

Stolt gudfar

Blev dopkaffe sen på församlingsgården för släkt och vänner

Barnbord.

Kak- och tårtbord.

4 generationer

Underbar bild på gammelmormor och Nils som hinner leka lite innan alla gäster kommer.

Aktivitet

Det var helt fantastiskt väder. Alla barn kunde springa omkring ute och jaga såpbubblor.

Ja, även vuxna njöt i solskenet.

Måste ta en paus efter allt jagande av såpbubblor
Här ser vi kusin Emilie och Nils.

Emilies lillebror Alexander, eller var det nu Oscar ??

Vad tycker du om mina nya Converse??

Närbild

Måste lukta på vårblommor

HÄR LÄGGER JAG UPP NÅGRA AV CECILIA NECKMANS BILDER FRÅN LILLYS DOP.
Cecilia har köpt en EGEN ny NIKON kamera. Va kul!
Du räddade upp mig med många fina bilder. Bra gjort! Lycka till med din kamera!

Ciccis pappa Uffe, min kära bror, gör sig till inför kameran.

Jag tror både Klas och Lilly Maria är supernöjda här efter denna fina dop-dag. Nu är det dax för hemfärd.

en dag på skansen

Pernilla, Nils, Lilly och jag gick runt på Skansen under en hel dag.
Det var en jätte härlig dag.

Vi började på Skansen-Akvariet. Först aporna...

... sen in i djungeln med vattenfall

Att titta på hajar och rocka var läskigt.

Krokodiler
Denna krokodil vågar man ju pussa på.

Men vågar man peta på en riktig kroko?

Jo, jag vågar nog

Vilken stor kroko

Sen blev det en runda bland ormar och andra småkryp. Men då stannade Penilla utanför med Lilly :)

Lunchtajm
Här tar vi lite lunch med egen matsäck. Fick sällskap av en ekorre.

Sen blev det lek på Lill-Skansen

Pernilla köpte en biljett för att åka bil med Nils, men han avvisade henne bestämt, för han skulle köra bilen helt själv!! Utan problem. Däremot gick rundan väldigt fort, och han vägrade lämna bilen. Så det blev till att köpa en biljett till. ”Sista gången” - och han körde runt igen och blev så lycklig efter rundan.

Sen blev det en runda med tåget.

Avslutar denna härliga dag med en vacker påfågel. Våren har kommit!