Bikram yoga

 
Jag följde med Malin på Bikram yoga
90 min pass i 40 gr varmt rum med hög luftfuktighet.
 
Jag hade förberett mig på att dricka mycket vatten på eftermiddagen. Tog även en Resorb-tablett för att få i mig lite mineraler. Var laddad och väntade in dagens pass.
 
Asså, snacka om att svettas under hela passet!! Själva rörelserna var inte så svåra, då jag gått på yoga regelbundet under minst 2 år. Men i denna värme. Man svettades nåt grymt. Såg flera som låg kvar på govet för att ta igen sig liksom. Tror dom blev yra eller mådde lite allmänt dåligt. Jag klarade mig igenom hela passet utan större problem. Man tänkte liksom inte på hur långt det var kvar av tiden, utan man hade fullt sjå att lyssna på instruktören, som dessutom var engelsktalande. Så att man gjorde rätt med alla rörelser hit o dit. Och lägga sig snabbt ner i ”Savasana” för återhämtning 10 sekunder typ.
 
Men efter passet, då jag skulle följa med Malin hem - då helt plötsligt blev jag så himla mör att jag bara behövde sätta mig. Att få i mig nåt snabbt, lite salt eller nån energidryck.
Daniel var hemma och fixade middag från ”Linas matkasse”. Dom servade mig med både energidryck, nötter och chocklad. Egengjord choklad från Guatemala. Vilken lyx!! Är det så här choklad ska smaka??? Vilken god choklad!!
Som sagt, jag blev så uppassad och kände mig bättre efter en stund.
 
Åt en jättegod vegetarisk paj av sötpotatis. Malin hade piffat till den lite på slutet med Feta-ost och pinjenötter. Jag hade köpt parmaskinka, så det blev en supergod middag. Vi hade mycket trevligt och pratade och fick se bilder från deras resa som gjorde i julas/nyår i Guatemala. En liten rundresa efter tips från Emilie och Cecilia som gjorde denna rutt innan. Kul. Man blir sugen att åka dit. Så vackert!
 
Nåväl, sen kroknade jag och ville hem och sova.
Daniel fixade en taxi hem till Pernilla i Ullna strand. Så lyxigt!! TACK!!
 
Var sen helt mör i 2 dygn. Helt sjukt. Kände mig bakis, nästan som om jag var febrig. Var svullen och röd i ansiktet. Var så himla trött hela dagen, med huvudverk. Alla mina gifter kom ut, eller??
Idag är jag pigg och återställd. Ska testa Bikram igen - Ett måste!
 
 
Bikramyoga är en yoga som utövas i ett uppvärmt rum med hög luftfuktighet. 
Värmen möjliggör en djupare stretch och maximerar resultat genom ökad syresättning, utrensning och cirkulation.
 

Några resultat av regelbunden träning är:

- starkare och mer tonade muskler
- ökad rörlighet i leder och muskler
- förbättrad fokus och koncentration
- ökad ämnesomsättning och förbränning
- ökad mental klarhet och stressreduktion
- förbättrad balans och koordinationsförmåga

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback