Kapstaden 8–24 november 2021

PCR-test
Vi väntar svar på PCR-testet vi tog i morse i Göteborg. Tog 1 sekund att ta provet i halsen. Jag trodde man skulle ta i näsan. Kostade 1200 kr/pers! Vilken bra timpenning dom har på detta.

Kan ju inte checka in än. Packar lite lätt och går mest o väntar o väntar på ett svar. Har nog aldrig varit så här orolig och rastlös inför en resa. Ja, sen är det faktiskt 1 år och 10 månader sen sist. Man är nog lite flygrädd oxå. Så det blir lite bubbel och plockar lite inför nedpackning i resväskan. Golfbagen är resklar redan. Det var enkelt. Får väga max 13 kg. Resväskan får väga 23 kg. Vi delar på väskan. Inga problem.

Fick svaret på SMS och på Kivra 20.00
Blev lite nervös när man skulle öppna dokumentet. Roffes var NEGATIVT.
Och mitt var oxå NEGATIVT. Pust säger jag bara. Nu kör vi!

Mot Landvetter kl 02.30
Mattias körde oss ut till Landvetter. Tusen tack🙏
Man skulle vara ute på flygplatsern 3 timmar innan avgång. Ja, det var vi oxå. Men incheckningsdisken öppnade kl 04.00, suck. Kunde ju fått sova 1 timme till ju. Ja, inte för att jag kunde somna hemma. Låg mest å blundade lite lätt. Nåväl, incheckning gick supersmidigt. Och tiden gick ganska fort.
Gick ombord på KLM och flög till Amsterdam i ett halvfullt plan. Man fick byta plats om man efter start. Men vi satt bra tillsammans. Munskydd på!! Under hela flygresan. Men kunde andas lite bättre när vi blev tilldelad frukos.

Shiphol Amsterdam – Söndag 7 november
Fin flygning ner till Amsterdam. Lite kontroller som gick smidigt. Behövde inte bry oss om vårt bagage. Skönt. Så vi satte oss på Cafe Coco och Champagne-bar och intog en go latte och en croissant. Hade jag varit med Uffe eller Bittan så hade som säkert intagit nån dryck, hahaha. Jag behövde min latte nu på morgonen.

Mot Kapstaden
Ca 2,5 timmars väntan till nästan plan. Ett större plan denna gång, som var fullsatt. Tyvärr fick vi inte sitta tillsammans, men tack o lov satt vi bakom varandra. En resa på 11 timmar. Efter 4 timmar tänkte jag hur ska man klara av 7 timmar till i luften. Men på nåt sätt gick det bra. Vi satt bakre delen av planet och blev serverad först. Det var perfekt. Vi visste inte att mat o dryck ingick i priset. Vi hade förbeställt en Celebration-menu som vi fick först. Killen som satt bredvid mig undrade vad jag firade. Ja, S E M E S T E R sa jag med lite knagglig engelska. Smakade bra och skålade i god dryck i ett riktigt glas.

Sen kom det in mer dryck. Passade på att inta en flaska rött vin. Sen var man salongsberusad och vågade helt plötsligt prata engelska med grannen. Hahahaha, så det kan bli. Han kom från Kapstaden och hade massor att berätta. Och vi gick igenom massor av jordens fina platser man fått uppleva.
Sen slumrade man till och försökte bara blunda. 11 timmar är en lång flygning.
Under färd blev vi serverade flera gånger mat och dryck. Så tiden gick. Tyvärr hade vi glömt headset som passade för TVn. Kunde bara följa flygresan ner. Ska se om man kan köpa en adapter här nere inför hemresan.
Landade 20.30 vilket blir 21.30 Sydafrika tid. Jätte fin flygresa och landning. Sen kom det värsta. Att stå i kööööö under 2,5 timmar. För kontroll av hälsodeklaration och passkontroll. Helt galet. 2 plan, som hade landat. Typ 700 personer som stod i kö. Håller man avstånd? Not!! Med mask på. Skitjobbigt att andas att man blev svettig. I kontrollen tog dom feber test. Bara det blev man ju svettig av. Att det skulle ge resultat av mina svettdroppar. Kissnödig var man oxå. Nej, fy det var hemskt jobbigt.
Sen kom nästa jobbiga grej. Att komma till hotellet vid flygplatsen. Vi skulle få Shuttlebus-hämtning genom hotellet. (Vi ville vänta in våra vänner Claes och Margareta som skulle komma fram på måndag morgonen så att vi åkte tillsammans till vår golfresort.) Men när vi kom fram till platsen för hämtning så var det stängt efter 23.00. Då kom en obehaglig känsla. Här står vi nästan själva i en parkeringsplats. Vem frågar man? Hur kontaktar man hotellet utan Wi-fi? Taxi-kille erbjöd oss skjuts, men jag ville inte. Dels för att bilen var så liten, dels för att vi skulle ju bli hämtade. Så vi gick tillbaka till flygplatsen. Mötte nån kille som tydligen kände igen oss, för att vi hade frågat någon om var vi skulle ta vägen. Kanske det var den killen. Asså det var så sjukt att han gjorde så vi vände direkt. Och vips så kom vår Shuttle-bus. Må tro det var en lättnad. Roffe hade frågat nån om vi kunde gå till hotellet. Nej, det var ingen bra idé. En S T O R lättnad ska ni veta när vi kom fram till hotellet.
Vi checkade in och somnade gott.

Njutbar frukost ute
Jätte fint hotell och fin frukost.
Sen blev det shuttle-bus tillbaka till flygplatsen för att checka ut vår bil på Eurocar. Vem står där om inte Claes o Margareta. Vilken tajming.

Vänstertrafik
2 bilar rullade ut i vänstertrafik mot Devonvale Golf & Wine Estate. Nu hängde vi på dom, men blev lite skraj å se hur Claes vinglade, hahahaha. Och man fick mycket skratt när Roffe skulle blinka. Då sattes vindrutetorkarna på. Hahahah så kul. Det var lite stressigt i början, men sen gick det fint.
Vi åkte till ett köpcentrum och storhandlade mat, frukt, vatten och dryck. När Claes skulle köra ut från parkeringen åkte han på högersidan och mötte en bil som skulle in o parkera. Blev mycket skratt efteråt. Nåväl, streckan till golfresorten var nån mil till. Tillslut kom vi fram till stället. Vilken känsla.

Checkade in i vår fina lägenhet kl 11.30. Woooaaooouuuu. Öppnade en öl och satte oss på balkongen innan vi packade upp allt. Såååå fantastiskt

Här kommer vi trivas.

Första golfrundan
C & M hade bokat in golf till oss hemifrån, så kl 14.00 slog vi ut. Var inte så mycket folk, så vi gick ut lite tidigare. Man var så sugen på golf. Jätte skönt ute men väldans blåsigt.
Springboks på golfbanan.
Golfen gick så där för oss alla. Svårt gräs och tungt att gå. Sen har man sovit dåligt under 2 dygn. Det kändes i kroppen. Men sån härlig känsla. Man var helt slut efter rundan. Hem och duschade lite snabbt och åt middag på klubben 18.30. Drack goda rödviner till. Sände hände det nåt märkligt. Strömmen gick helt plösligt. 20.00.

Tisdag 9 november
Just nu när jag sitter och bloggar, så har jag en städerska på rummet. Vilken lyx. Trodde vi hade lägenhet där man fick sköta allt själv. Nej, hon bädda, städar och diskar. Frukost ingår oxå på klubbhuset. Över förväntan.